Hva er viktig å tenke på når det gjelder SEO?

Hva er viktig å tenke på når det gjelder SEO?

Mange bedrifter tenker at når de har en nettside, så vil potensielle kunder kunne finne de. Men slik at det dessverre ikke, iallefall ikke tilfeldig. Bare fordi man har laget en nettside så vil ikke nødvendigvis Google la deg havne på første side eller topp 3. Her er det viktig å lage en slagplan med konkrete mål, og gjennomføre tiltak for å nå disse målene.

For å få nettsiden din til å være synlig på Google for dine kunder er det viktig å optimalisere nettsiden din. Det er derfor det heter SEO, eller søkemotoroptimalisering. Våre studenter får et godt innblikk i SEO gjennom sine studier. Vi bruker kun lovlige metoder for å optimalisere for Google og Bing, for vi vet at Google straffer de som bruker ulovlige og skitne metoder for å havne øverst.

 

Kan jeg ikke bare kjøre på med Google Ads?

Når man ønsker å havne på første siden av Google søk, ønsker man gjerne å komme dit naturlig.
Dette kaller vi organiske resultater. Det er på denne måten man kan fortsette å være der over
lengre tid. Google Ads er noe annet en søkeoptimalisering hvor man betaler for å havne på
toppen. Med en gang man slutter å betale, mister man plassen sin. Dersom man ikke har fokusert
på organiske resultater fram til da, vil man havne langt nede på søkelistene igjen. Det er også
mange kunder som
ikke vil trykke på Google Ads og derfor scroller lengre ned for å finne passende resultater.
Dersom du ønsker å være en av de som da er på topp, må du gjøre en del tiltak. Dette er noe vi
kan hjelpe deg med.

 

Kom igang med SEO

Før du kommer igang med SEO, er det viktig å vite at du får ikke ønskede resultater på dagen. Det
tar tid å krype oppover søkeresultatene. Det er derfor viktig å vite at det tar minst 3 måneder
før man begynner å se endringer, og det er derfor viktig å smøre seg med tålmodighet.

 

Hva gjør vi for å optimalisere?

 Mye av det vi gjør for å optimalisere avhenger av nåværende tilstand til nettsiden din. Men det er en del vi likevel gjennomfører for å kartlegge status. Det vi innledende gjør er vi: 

  • ser gjennom nettsidehastighet
  • ser gjennom seo score for nettsiden din
  • ser på setninger og stikkord som nettsidesidene dine er koblet opp mot
  • Vi ser å konkurrentene dine sine søkeord, seo og hastighet
  • Vi ser på dine mål for seo
  • Vi ser på Google analytics dersom det er satt opp
  • Vi analyserer nettsiden din for å se om det finnes gode tiltak for å øke
    sannsynligheten for at du når dine mål
  • Vi bruker nettsider slik som SEMrush og Ubersuggest for å hjelpe oss med forslag til søkeord og ser på vanskelighetsgraden til ordene for å vite hvilkes som bør nås først

 

Etter at vi har gjort en føranalyse, vil vi fokusere på generelle og tilpassede tiltak basert på funn. De generelle tiltakene vil da inkludere:

  • Vi skriver et referat av det over og kommer med forslag til optimalisering
  • Vi øker hastigheten på nettsiden din
  • Vi optimaliserer bildene dine
  • Vi setter opp Google analytics eller et annet analyseverktøy. Her anbefaler vi Fathom Analytics.
  • Vi setter opp bedriften din hos Google bedrift
  • Samme gjelder Google Search Console og passer på at alle sidene dine er indekserte
  • Vi legger inn relevante søkeord på nettsiden din
  • Språkvask
  • Vi legger inn meta descriptions og justerer disse ved behov
  • Vi legger in alt tags på bildene på nettsiden

 

Innhold er gull

Det vil alltid være kjappe metoder for å endre nettsidehastighet og SEO score, men dette hjelper
ikke å få seg til topps. For å kunne komme til topps er det viktig å publisere jevnlig relevant
innhold som er leservennlig. I tillegg er det viktig å oppdatere nettsiden jevnlig. Disse to går
hånd i hånd for å kunne krype oppover listene. Dette er fordi Google er opptatt av å vise
relevant informasjon for kundene fra nettsider som er aktive.

 

Tekstforfatter

Dersom du ikke har tid til å publisere relevant innhold jevnlig er det mulig å hyrte inn
våre studenter som tekstforfattere. Du vil da få tekster skrevet som er relevante for din
bedrift, som inkluderer viktige søkeord og er optimalisert for det Google søker etter på Google.

 

Nyeste artikler som kan være interessante?

Andre nyttige innlegg

Sette opp bedriftsepost

Det finnes mange forskjellige gratisversjoner for epost, slik som gmail.com og hotmail.no, men noen ganger ønsker man...

Ubersuggest alternativer

Ubersuggest alternativer

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om at Ubersuggest er genialt, og jeg har selv mitt eget abonnement for...

Hva er Google bedriftsprofil?

Hva er Google bedriftsprofil?

Google bedriftsprofil er en måte for din bedrift å bli mer synlig for folk i nærheten av din bedrift. Den er gratis å...

Lage nettside raskt

Lage nettside raskt

Mange tror at det å lage nettsider tar lang tid, og at man trenger 6 - 8 uker for å lage en nettside. Det trenger...